Maskinen och Människan!

hd Ulla-Karin Barrett presenteras
 av Helsingborgs Dagblad

Ulla-Karin Barrett

Varumärkesstrateg på The Fan Club

Vad kommer du att prata om på Hbg Talks? 

”Kommunikationstrender i skuggan av AI”

Cannes Lions är kommunikationbranschens VM och en vecka fylld av seminarier från världens bästa marknadschefer och kommunikatörer. De senaste åren har AI varit en växande trend och när företag som Alibaba säger: ”Not mobile first. AI first” vet man att det är dags att förstå hur AI kommer att påverka kommunikationsbranschen framöver. Jag har med mig trendspaningar från årets Cannes Lions som gick av stapeln i juni i år.

Årets tema är ”Maskinen och Människan”.
Vad tänker du när vi säger digitalisering och AI och vad innebär det för dig?

Tudelat som för de flesta andra skulle jag tro. En enorm potential och möjlighet att nå kunskap och insikter och en hastighet som var oanad för bara några år sedan. Samtidigt som det inte är lösningen på alla våra problem. Medmänsklighet, känslor och kreativitet ska både stärkas av och starkt ifrågasätta AI-skapade sanningar.


Vad kommer deltagarna få med sig från ditt föredrag som de kan använda i sitt arbete?

Föredraget ska främst inspirera till att göra bättre kommunikation. Jag visar vad AI och machine learning ger kommunikationsbranschen i dag och hur det tvingar oss att tänka annorlunda. Med mig har jag även cases från några världen bästa marknadsförare just nu.

Beskriv dig själv i korta ordalag 

Jag är varumärkesstrateg på The Fan Club, Malmös i särklast mest kreativa kommunikationsbyrå. Jag är en uppskattad föreläsare med en gedigen karriär både på byråsidan och på kundsidan (en mix av politik, smink och IKEA FAMILY.) Jag har vunnit och även suttit i juryn i en rad nationella och internationella reklampriser såsom Guldägg, Guldlejon och 100-wattare. Sedan 2016 är jag även styrelseledamot i Komm – den svenska kommunikationsbranschens branschorganisation.

 

Finns det några länkar där man kan läsa mer om dig och det tema du pratar om?
Nej inte direkt. Föredraget baseras på ett grundföredrag som heter ”Best of Cannes” där vi trendspanar utifrån kommunikationsbranschens största festival Cannes Lions.

Dela:

Facebook
Google+
https://www.hbgtalks.se/speakers/ulla-karin-barrett">
Twitter
LinkedIn